Thursday, 26 May 2011

Indah Ciptaan Tuhan.....

Salam Semua!!!!

Entry kali ni nak share indahnye kejadian Tuhan yang Maha Mengetahui....

Hari ni 27th May 2011.. tengahari terjadi satu kejadian lingkaran hitam pada matahari.. satu lingkaran besar yang ader pelangi di selilingnyer....

ok.. ni gambar2 yang akma dapat....









ni je la yang sempat di ambil... harap2 dapat kongsi dengan kawan2 sumer... akma ase bertuah sangat dapat tengok kejadian yang cantik ni..... untuk sedetik akma rase takut...

Ader pendapat cakap cam ni : Fenomena ini disebut sebagai “Halo” (berasal dari bahasa Yunani kuno: “lingkaran bulan”)
Halo ini merupakan hasil pembelokan cahaya Matahari oleh partikel wap air di atmosfera. Saat musim hujan, partikel wap air ada yang naik hingga tinggi sekali di atmosfera. Seperti diketahui, partikel air memiliki kemampuan untuk membelokkan atau membiaskan cahaya. Karena terjadi pada siang hari, saat posisi Matahari sedang tegak lurus terhadap Bumi, maka cahaya yang dibelokkan juga lebih kecil. Hal ini menyebabkan kita melihat adanya lingkaran gelap di sekeliling Matahari
Fenomena Halo ini juga hanya terlihat pada siang hari, sekitar pukul 12.00-13.00 dan hanya boleh disaksikan pada musim hujan (mirip seperti pelangi)
Wah, sungguh suatu pengalaman yang mengasyikkan. Di sini, kita diingatkan kembali akan dahsyatnya kuasa Tuhan yang telah menciptakan alam semesta ini. Betapa sederhananya Dia ciptakan fenomena ‘ajaib’ seperti ini; dan betapa kecilnya manusia yang berusaha menyelami apa yang menyebabkan terjadinya fenomena semacam ini...

Ade jugak yang cakap `dah nak kiamat ke?`... hermmm.. ade yang cakap ade alien datang...haish!! macam2 la...

walau ape2 pon kan.. kejadian ni bawak kite berfikir... dan ingat yamh kite hanya pinjam dunia ni untuk sementara...

well... sampai sini sajer....

Yang baik diambil iktibar yang buruk jangan ikut taw!!!

tata!!!

See ya!!

No comments:

Post a Comment